یال

رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها


شاخص‌ها


جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی وبگاه‌ها »  رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها

درباره


نام رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها
نام به زبان انگلیسی
Ranking Web of Universities (Webometrics)
نام اختصاری رتبه‌بندی «وبومتریکس»
هدف بهبود وضعیت حضور علمی در وب و پشتیبانی از جریان دسترسی آزاد
ناشر(ان)
Cybermetrics Lab (Spanish National Research Council, CSIC)
زمان شروع 1383   (2004)
دوره انتشار شش ماه یک‌بار
شمار مؤسسه‌های برتر 20000
شمار سنجه‌ها 4
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. حجم وب (حضور): شمار صفحه‌های وب بازیابی شده از موتورهای جست‌وجوی «گوگل»، «یاهو»، و «بینگ» (10% امتیاز)
  2. پیوند به/ از وبگاه مؤسسه (رؤیت‌پذیری): شمار کل پیوندهای واحد دریافت شده در یک وبگاه، بر پایة وبگاه «یاهو» (50% امتیاز)
  3. شمار فایل‌های غنی (دسترسی): فایل‌های PDF، PS، DOC، و PPT(X) (10% امتیاز)
  4. پژوهش (ممتازی): شمار انتشارات پر استناد (10% نخست در هر حوزۀ موضوعی) پنج سال گذشته بر پایة داده‌های «سایمگو» (30% امتیاز)
معیار ورود به ارزیابی مؤسسه‌هایی که دارای دامنۀ دانشگاهی (مانند ac یا edu) هستند و مؤسسه‌های معتبر آموزشی ـ پژوهشی دیگری که دامنۀ دانشگاهی ندارند در این نظام ارزیابی می‌شوند.
منبع(های) گردآوری داده موتور جست‌وجوی «گوگل»؛ موتور جست‌وجوی «یاهو»؛ موتور جست‌وجوی «بینگ»؛ «گوگل اسکالر»؛ مؤسسۀ «سایمگو»
پایگاه وب
اطلاعات تماس
isidro.aguillo@cchs.csic.es

شاخص‌های مرتبط


رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌های جهان
تأکید و تمرکز بر جنبۀ پژوهشی مؤسسه‌ها که داده‌های بسیاری را برای رتبه‌بندی مؤسسه‌ها به‌کار می‌برد.

رتبه‌بندی وب پژوهشگاه‌ها
بهبود وضعیت حضور علمی در وب و پشتیبانی از جریان دسترسی آزاد.

رتبه‌بندی علمی دانشگاه‌های جهان
نخستین هدف این نظام آگاهی از جایگاه جهانی دانشگاه‌های چین بود، ولی با استقبال گسترده در سراسر جهان روبه‌رو شد. هدف کنونی از انتشار این رتبه‌بندی، ارزیابی ممتازی مؤسسه‌ها است.



دیدگاه‌ها

محمدکریم بیات 1396/08/29
با سلام واحترام با تشکر از تلاش و زحمات دست اندرکاران و تهیه‌کنندگان این سامانۀ جامع و مفید، و عرض خسته‌نباشید به آنها، قسمت‌های مختلف این سامانه اعم از شاخص‌های اصلی، بخش‌ها، نوع عملکرد و شاخص‌های فرعی همه شاخص‌‌های مشخص شده، مورد بررسی قرار گرفت. سامانه جامع و مفیدی است و سعی شده است که از هر لحاظ جایگاه علم، فن‌آوری و نوآوری در ایران مشخص گردد. شاخص‌های تعیین شده نیز شاخص‌های جامع و فراگیری هستند که بیشتر جنبه‌های علمی را پوشش می‌دهند. اما به عنوان یک کتابدار دو نکته به نظر بنده قابل تأمل بود: یکی کتابخانه و مرکز اسناد و یا مرکز اطلاع‌رسانی، که به عنوان یک شاخص‌ ارزیابی دانشگاه‌ها معرفی شده‌ است و خود اساتید در کلاس‌ها و در کتاب‌های خود، کتابخانه را به عنوان شاخصی مهم برای ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها معرفی نموده‌‌اند - که حتما از این اساتید محترم در تهیه و ارائه این سامانه، حضوری جدی داشته‌اند -، این نکته از این نظر برای بنده مهم به نظر رسید، که "رتبه‌بندی وبگاه‌های دانشگاه" به عنوان یک زیرشاخص آورده شده بود و انتظار می‌رفت که در یکی از زیرشاخص‌های این سامانه نامی از کتابخانه نیز آورده شود. نکتۀ دوم در خصوص شاخص‌های استنادی است که (به قول شاعر هر چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد) ما در کشور شاخص ارزیابی مهم و جهانی به اسم پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) داریم و برای تهیه آن نیز قطعا تلاش بسیاری شده است، اما این شاخص نیز در بین حتی زیرشاخص‌ها جایگاهی نداشت. با آرزوی توفیق وبهروزی

پاسخ مدیر 1396/08/29
سپاس برای بررسی سامانه و فرستادن دیدگاه‌های ارزشمند. در پیوند با نکتۀ نخست، نظامی جهانی برای رتبه‌بندی کشورها بر پایۀ کتابخانه نداریم. تنها شاخص «باسوادترین ملت‌های جهان» هست که یکی از سنجه‌هایش شمار کتابخانه در کشورها است. اگر شما نظامی رتبه‌بندی در این زمینه می‌شناسید خواهش می‌کنیم معرفی فرمایید. در پیوند با نکتۀ دوم، آی. اس. سی. تمام کشورهای جهان را پوشش نمی‌دهد و محدود به کشورهای اسلامی است. مأموریت نما پایش جایگاه ایران در «جهان» است. سپاس

دیدگاه شما








پشتیبانی فنی