یال

رتبه‌بندی وب پژوهشگاه‌ها


شاخص‌ها


جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی وبگاه‌ها »  رتبه‌بندی وب پژوهشگاه‌ها

درباره


نام رتبه‌بندی وب پژوهشگاه‌ها
نام به زبان انگلیسی
Ranking Web of Research Centers (Webometrics)
نام اختصاری رتبه‌بندی «وبومتریکس»
هدف بهبود وضعیت حضور علمی در وب و پشتیبانی از جریان دسترسی آزاد.
ناشر(ان)
Cybermetrics Lab (Spanish National Research Council, CSIC)
زمان شروع 1385   (2006)
دوره انتشار سالانه
شمار مؤسسه‌های برتر 8000
شمار سنجه‌ها 4
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. پیوند به/ از وبگاه مؤسسه (رؤیت‌پذیری): شمار پیوندهای واحد دریافت شده در یک وبگاه، بر پایة وبگاه «یاهو» (50% امتیاز)
  2. حجم وب (حضور): شمار صفحه‌های وب بازیابی شده از موتورهای جست‌وجوی «گوگل»، «یاهو»، و «بینگ» (10% امتیاز)
  3. شمار فایل‌های غنی (دسترسی): فایل‌های PDF، PS، DOC، و PPT(X) (10% امتیاز)
  4. پژوهش (ممتازی): شمار انتشارات پنج سال گذشته در پایگاه «گوگل اسکالر» (30% امتیاز)
معیار ورود به ارزیابی مؤسسه‌هایی که دارای دامنۀ دانشگاهی (مانند .ac یا .edu) هستند و مؤسسه‌های معتبر آموزشی ـ پژوهشی دیگری که دامنۀ دانشگاهی ندارند.
منبع(های) گردآوری داده موتور جست‌وجوی «گوگل»؛ موتور جست‌وجوی «یاهو»؛ موتور جست‌وجوی «بینگ»؛ «گوگل اسکالر»؛ و مؤسسۀ «سایمگو».
پایگاه وب
اطلاعات تماس
isidro.aguillo@cchs.csic.es

شاخص‌های مرتبط


رتبه‌بندی آوازه «رار»
رتبه‌بندی آوازه «رار» نظامی است که مؤسسه‌ها را بر پایۀ آوازۀ جهانی آنها رتبه‌بندی می‌کند. این نخستین نظامی است که به شکل خاص آوازۀ مؤسسه‌ها را در کانون توجه قرار داده است. منطق ایجاد این نظام رتبه‌بندی آن است که آوازه و نام مؤسسه‌ها عامل کلیدی موفقیت و از مزایای رقابتی آنها در بازار آموزش عالی است.

رتبه‌بندی «سای‌ویژنز»
بهبود علمی مؤسسه‌ها از طریق سیاستگذاری‌های آگاهانه و ارزیابی پیوستۀ پژوهش دانشگاه‌ها با سنجه‌ها درست و مناسب با نگاهی به روندهای جهانی در زمینه‌های علمی و توجه به نیازهای محلی.



دیدگاه شما








پشتیبانی فنی