یال

رتبه‌بندی مقاله‌های علمی و فنی

شاخص‌ها

جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری، و نوآوری »  رتبه‌بندی مقاله‌های علمی و فنی

درباره

نام رتبه‌بندی مقاله‌های علمی و فنی
نام به زبان انگلیسی
Scientific and technical journal articles
نام اختصاری رتبه‌بندی مقالۀ بانک جهانی
توصیف مقاله‌های علمی و فنی، مقاله‌هایی هستند که در حوزه‌های فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی، ریاضیات، پزشکی بالینی، پژوهش‌های زیست‌پزشکی، مهندسی و فناوری، و زمین‌شناسی و علوم فضا در نشریه‌های علمی معتبر منتشر می‌شوند.
ناشر(ان)
The World Bank Group
زمان شروع 1360   (1981)
دوره انتشار سالانه
شمار سنجه‌ها 1
شرح و وزن سنجه‌ها

شمار مقاله‌های علمی و فنی منتشرشده در مجله‌های معتبر

منبع(های) گردآوری داده بنیاد ملی علوم (NSF)
پایگاه وب
اطلاعات تماس

شاخص‌های مرتبط

شاخص «اچ»
شاخص «اچ» یا شاخص «هیرش» از شاخص‌های کمابیش نوین علم‌سنجی برای اندازه‌گیری بهره‌وری و تأثیر استنادی انتشارات است. اگر چه این شاخص بیشتر برای ارزیابی پژوهشگران به‌کار می‌رود، ولی می‌توان از آن برای ارزیابی مؤسسه‌ها، مجله‌ها، و کشورها نیز بهره گرفت. برای محاسبۀ این شاخص دو سنجۀ «شمار انتشارات» و «شمار استنادها» به‌کار می‌روند. شاخص «اچ» جایی است که شمار انتشارات و شمار استنادها با یکدیگر برخورد می‌کنند. برای نمونه، اگر شاخص «اچ» کشوری 50 شود، آن کشور دارای 50 مقاله است که به هر کدام از آنها دست‌کم 50 بار استناد شده است.

رتبه‌بندی کشورهای «نیچر ایندکس»
هرساله «نیچر ایندکس» به رتبه‌بندی کشورها در سراسر جهان بر پایۀ دستاوردهای پژوهشی آنها در سال گذشته که کیفیت بالایی دارند می‌پردازد. دانستن این امر مهم است که این رتبه‌بندی بر پایۀ بخش محدودی از دستاوردهای پژوهشی کشورها انجام می‌شود و برای درک بهتر جایگاه کشورها باید نظام‌های رتبه‌بندی دیگر نیز مرور شوند.

شاخص عملکرد رقابتی صنعت
«شاخص عملکرد رقابتی صنعت» بر ظرفیت آشکار و برون‌دادهی فناوری کشورها تمرکز دارد و به ارزیابی جایگاه آنها در شاهراه فناوری و صنعت می‌پردازد. هدف شاخص «سیپ» ترغیب کشورها برای حرکت از صنایع با فناوری پایین به سوی صنایع با فناوری پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر است.

دیدگاه شما