یال

شاخص توسعۀ آموزش برای همه


شاخص‌ها


جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری، و نوآوری »  شاخص توسعۀ آموزش برای همه

درباره


نام شاخص توسعۀ آموزش برای همه
نام به زبان انگلیسی
Education for All Development Index (EDI)
نام اختصاری شاخص توسعۀ «ایفا»
توصیف «شاخص توسعۀ آموزش برای همه» مقیاسی ترکیبی برای اندازه‌گیری پیشرفت آموزش برای همه در دنیاست. اگر چه این شاخص باید شش هدف اصلی آموزش برای همه را پوشش دهد، ولی اکنون، به دلیل محدودیت‌های آماری، تنها به چهار هدف می‌پردازد. ارزش هر یک از شاخص‌های این نظام در مقیاس صفر تا 100 درصد گزارش می‌شود.
ناشر(ان)
The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO)
زمان شروع 1382   (2003)
دوره انتشار نامنظم
شمار سنجه‌ها 4
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. آموزش ابتدایی فراگیر
  2. سوادآموزی بزرگسالان
  3. کیفیت آموزش
  4. جنس
منبع(های) گردآوری داده بانک دادۀ مؤسسۀ آمار «یونسکو» (UIS) و دریافت داده و آمارهای لازم از کشورها.
پایگاه وب
اطلاعات تماس
gemreport@unesco.org

شاخص‌های مرتبط


شاخص جهانی خلاقیت
«شاخص جهانی خلاقیت» سنجه‌ای گسترده برای رشد و پیشرفت اقتصادی و رفاه پایدار بر پایة سه ویژگی رونق اقتصادی ( استعداد، فناوری، و تسامح و بردباری) است. افزون بر رتبه‌بندی کلی، این نظام هر ساله رتبۀ کشورها را در هرکدام از این ویژگی‌ها منتشر می‌کند.

رتبه‌بندی المپیاد جهانی فیزیک
«رتبه‌بندی المپیاد جهانی فیزیک» کشورهای جهان را بر پایۀ شمار مدال‌های المپیاد جهانی فیزیک ارزیابی می‌کند. دانش‌آموزان دبیرستانی (کمتر از 20 سال) که هنوز در دانشگاه نام‌نویسی نکرده‌اند، در این المپیاد به رقابت می‌پردازند. شرکت‌کنندگان به پرسش‌های المپیاد در دو بخش نظری و آزمایشگاهی در دو روز پاسخ می‌دهند. این رقابت نخست در سطح ملی برگزار می‌شود و پنج نفر نخست به رقابت جهانی می‌روند. به دلیل نقش کلیدی فیزیک در حوزه‌هایی مانند نانو، پزشکی، صنعت، و رباتیک دارد، برگزاری این المپیاد می‌تواند توجه به فیزیک را بیشتر کند و استعدادهای بیش‌تری پرورش دهد.

شمار انتشارات (WOS)
انتشارات، همة مدارکی هستند که در نمایه‌نامه‌های استنادی نمایه می‌شوند. این شاخص تنها به سنجش کمیت این انتشارات می‌پردازد. شمار بیشتر انتشارات یک کشور نشانی از جایگاه علمی مهم‌تر آن کشور دارد. پایگاه «وب آو ساینس» نزدیک به 40 گونه مدرک را به‌عنوان محمل‌های ارتباط علمی می‌داند و آنها را نمایه می‌کند. مقالۀ مجله، مقالۀ همایش، فصل کتاب، یادداشت سردبیر، و... از این گونه‌ها هستند.



دیدگاه شما








پشتیبانی فنی