یال

شاخص جهانی کارآفرینی


شاخص‌ها


جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری، و نوآوری »  شاخص جهانی کارآفرینی

درباره


نام شاخص جهانی کارآفرینی
نام به زبان انگلیسی
Global Entrepreneurship Index
نام اختصاری شاخص کارآفرینی
توصیف نخستین هدف «شاخص جهانی کارآفرینی» تحریک جریان‌های سیاستی پیرامون برنامه‌ها و رویدادهای کارآفرینی و کمک به گزینش و توسعۀ الگوهای کامیاب و طرح‌های پایدار در این زمینه است. درون‌مایة این شاخص آن است که کارآفرینی عاملی حیاتی در توسعۀ اقتصادی است و اطلاعات کلیدی را برای توانبخشی اکوسیستم کارآفرینی کشورها برای سیاست‌گذاران فراهم می‌کند. این نظام برای رتبه‌بندی کشورها از سه بعد اندازی‌گیری کمک می‌گیرد: گرایش‌های کارآفرینی (پنج شاخص)، توانایی‌های کارآفرینی (چهار شاخص)، و اشتیاق کارآفرینی (پنج شاخص).
ناشر(ان)
Global Entrepreneurship Monitor (GEM)
زمان شروع 1378   (1999)
دوره انتشار سالانه
شمار سنجه‌ها 14
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. درك فرصت‌ها
  2. مهارت‌های راه‌اندازی کسب و کار
  3. ریسک‌پذیری
  4. شبکه‌سازی
  5. حمایت‌های فرهنگي
  6. كارآفريني نوپدید
  7. بهره‌گیری از فناوری
  8. سرمایۀ انسانی
  9. رقابت‌پذیری
  10. نوآوری در محصول
  11. نوآوری در فرایند
  12. رشد بالا
  13. جهانی شدن
  14. سرمایۀ پذیرش شکست
منبع(های) گردآوری داده سازمان ملل متحد؛ «یونسکو»؛ بانک جهانی؛ و اتحادیۀ جهانی مخابرات.
پایگاه وب
اطلاعات تماس
http://thegedi.org/contact

شاخص‌های مرتبط


شاخص آزادی اقتصادی
«شاخص آزادی اقتصادی» اندازۀ آزادی فعالیت‌های اقتصادی کشورها را بر پایة اصول اقتصاد بازار آزاد نشان می‌دهد. این شاخص به هر کشور نمره‌ای از صفر تا 100 می‌دهد که نمرۀ بیشتر نشان‌دهندۀ آزادی اقتصادی بیشتر است. بنیاد این شاخص بر این استوار است که آزادی اقتصادی ثروت بیشتر را در پی دارد. شاخص آزادی اقتصادی پیوند مستقیم میان آزادی اقتصادی و گستره‌ای از هدف‌های مثبت اجتماعی و اقتصادی را نشان می‌دهد.

گزارش رقابت‌پذيري جهاني
«شاخص رقابت‌پذیری» ابزاري كامل و همه سویه برای سنجش اركان رقابت‌پذيري ملي در اقتصاد خرد و كلان كشورها است و آن را بر پایة 12 بعد اندازه‌گیری می‌کند. توسعۀ مبتنی بر تولید، توسعۀ مبتنی بر کارایی، و توسعۀ مبتنی بر نوآوری سه سطح رشد اقتصادی هستند که در «گزارش رقابت‌پذیری جهانی» دیده می‌شوند.

شاخص «اچ»
شاخص «اچ» یا شاخص «هیرش» از شاخص‌های کمابیش نوین علم‌سنجی برای اندازه‌گیری بهره‌وری و تأثیر استنادی انتشارات است. اگر چه این شاخص بیشتر برای ارزیابی پژوهشگران به‌کار می‌رود، ولی می‌توان از آن برای ارزیابی مؤسسه‌ها، مجله‌ها، و کشورها نیز بهره گرفت. برای محاسبۀ این شاخص دو سنجۀ «شمار انتشارات» و «شمار استنادها» به‌کار می‌روند. شاخص «اچ» جایی است که شمار انتشارات و شمار استنادها با یکدیگر برخورد می‌کنند. برای نمونه، اگر شاخص «اچ» کشوری 50 شود، آن کشور دارای 50 مقاله است که به هر کدام از آنها دست‌کم 50 بار استناد شده است.



دیدگاه شما








پشتیبانی فنی