یال

باسوادترین ملت‌های جهان


شاخص‌ها


جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری، و نوآوری »  باسوادترین ملت‌های جهان

درباره


نام باسوادترین ملت‌های جهان
نام به زبان انگلیسی
World's Most Literate Nations (WMLN)
نام اختصاری باسوادترین ملت‌ها
توصیف «باسوادترین ملت‌های جهان» کشورها را نه بر پایۀ توانایی خواندن و نوشتن بلکه با توجه به رفتارهایی که نشان از باسواد بودن مردم داشته باشند و منابع پشتیبان سواد رتبه‌بندی می‌کند. ارزیابی کشورها بر پایۀ 15 متغیر گوناگون انجام می‌شود. این ابزار سنجش چندسویه سواد می‌تواند توان اجتماعی، اقتصادی، و حکومتی ملت‌های جهان را نشان دهد.
ناشر(ان)
Central Connecticut State University
زمان شروع 1395   (2016)
دوره انتشار سالانه
شمار سنجه‌ها 5
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. کتابخانه‌ها
  2. روزنامه‌ها
  3. نظام آموزشی ـ درون‌داد
  4. نظام آموزشی ـ برون‌داد
  5. دسترسی به رایانه
منبع(های) گردآوری داده «یونسکو»
پایگاه وب
اطلاعات تماس
amlc@ccsu.edu

شاخص‌های مرتبط


شاخص جهانی کارآفرینی
نخستین هدف «شاخص جهانی کارآفرینی» تحریک جریان‌های سیاستی پیرامون برنامه‌ها و رویدادهای کارآفرینی و کمک به گزینش و توسعۀ الگوهای کامیاب و طرح‌های پایدار در این زمینه است. درون‌مایة این شاخص آن است که کارآفرینی عاملی حیاتی در توسعۀ اقتصادی است و اطلاعات کلیدی را برای توانبخشی اکوسیستم کارآفرینی کشورها برای سیاست‌گذاران فراهم می‌کند. این نظام برای رتبه‌بندی کشورها از سه بعد اندازی‌گیری کمک می‌گیرد: گرایش‌های کارآفرینی (پنج شاخص)، توانایی‌های کارآفرینی (چهار شاخص)، و اشتیاق کارآفرینی (پنج شاخص).

گزارش «وایپو» درباره اظهارنامه‌های ثبت اختراع
«پروانۀ ثبت اختراع» مجموعه‌ای از حقوق انحصاری است که قانون برای کاربرد و اختراعات نو به افراد می‌دهد. این حق برای زمان محدودی برای بهره‌برداری‌های تجاری از اختراع است. افزون بر قدرت علمی و فناوری، شمار این پروانه‌ها نشان‌دهندۀ توان صنعتی کشورها نیز به‌شمار می‌آید. «سازمان جهانی مالکیت فکری» با انتشار گزارش‌های سالانه، وضعیت اظهارنامه‌های ثبت این پروانه‌ها را در کشورها بررسی می‌کند.

یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی
«رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی» نظامی است که به ارزیابی نظام‌های آموزش عالی، به عنوان یک کل می‌پردازد و ابزاری مناسب برای مقایسة آنها فراهم می‌کند. بر پایةاین نظام رتبه‌بندی، نظام آموزش عالی به عنوان یک کل است که می‌تواند بر توسعۀ اقتصادی و فرهنگی یک کشور تأثیرگذار باشد. هدف این نظام برجسته کردن اهمیت ساخت محیط آموزشی با کیفیت بالا برای توسعۀ اقتصادی و فرهنگی، فراهم کردن محیطی با کیفیت بالا برای تحصیل دانشجویان، و کمک به مؤسسه‌ها برای جلب توجه جهانی است.



دیدگاه شما