یال

یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی


شاخص‌ها


جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری، و نوآوری »  یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی

درباره


نام یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی
نام به زبان انگلیسی
U21 Ranking of National Higher Education Systems
نام اختصاری رتبه‌بندی یو21
توصیف «رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی» نظامی است که به ارزیابی نظام‌های آموزش عالی، به عنوان یک کل می‌پردازد و ابزاری مناسب برای مقایسة آنها فراهم می‌کند. بر پایةاین نظام رتبه‌بندی، نظام آموزش عالی به عنوان یک کل است که می‌تواند بر توسعۀ اقتصادی و فرهنگی یک کشور تأثیرگذار باشد. هدف این نظام برجسته کردن اهمیت ساخت محیط آموزشی با کیفیت بالا برای توسعۀ اقتصادی و فرهنگی، فراهم کردن محیطی با کیفیت بالا برای تحصیل دانشجویان، و کمک به مؤسسه‌ها برای جلب توجه جهانی است.
ناشر(ان)
Melbourne Institute of Applied Economic and Social Research, University of Melbourne
زمان شروع 1391   (2012)
دوره انتشار سالانه
شمار کشورهای هدف 50
شمار سنجه‌ها 4
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. منابع  (20% امتیاز)
  2. محیط (20% امتیاز)
  3. ارتباط (20% امتیاز)
  4. برون‌داد (40% امتیاز)
منبع(های) گردآوری داده «یونسکو»؛ صندوق جهانی پول؛ سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه؛ مؤسسۀ «سایمگو»؛ نمایه‌نامۀ «اسکوپوس»؛ سازمان جهانی کار؛ نظام رتبه‌بندی «شانگهای»؛ و موتور جست‌وجوی «گوگل»؛ و بانک جهانی.
پایگاه وب
اطلاعات تماس
u21@universitas21.com

شاخص‌های مرتبط


رتبه‌بندی مرکز مطالعات علوم و فناوری «لایدن»
ارائۀ یک نظام سنجش دقیق برای ارزیابی تأثیر علمی مؤسسه‌ها و مشارکت آنها در همکاری‌های علمی، بر پایة مجموعه‌ای از شاخص‌های متناسب علم‌سنجی نخستین هدف این نظام رتبه‌بندی است. «لایدن» خروجی‌های پژوهشی و انتشارات مؤسسه‌ها می‌سنجد.

شاخص توسعۀ انسانی
«شاخص توسعۀ انسانی» با تأکید بر افراد و توان آنها به‌عنوان سنجۀ غایی برای ارزیابی توسعۀ یک کشور درست شده است. ارزش عددی این شاخص از صفر تا یک است و اندازۀ پیشرفت یک کشور را برای رسیدن به بالاترین ارزش ممکن، یعنی یک نشان می‌دهد. این شاخص ابزاری را نیز برای مقایسۀ کشورها فراهم می‌کند.



دیدگاه شما








پشتیبانی فنی