یال

یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی


شاخص‌ها


جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری، و نوآوری »  یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی

درباره


نام یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی
نام به زبان انگلیسی
U21 Ranking of National Higher Education Systems
نام اختصاری رتبه‌بندی یو21
توصیف «رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی» نظامی است که به ارزیابی نظام‌های آموزش عالی، به عنوان یک کل می‌پردازد و ابزاری مناسب برای مقایسة آنها فراهم می‌کند. بر پایةاین نظام رتبه‌بندی، نظام آموزش عالی به عنوان یک کل است که می‌تواند بر توسعۀ اقتصادی و فرهنگی یک کشور تأثیرگذار باشد. هدف این نظام برجسته کردن اهمیت ساخت محیط آموزشی با کیفیت بالا برای توسعۀ اقتصادی و فرهنگی، فراهم کردن محیطی با کیفیت بالا برای تحصیل دانشجویان، و کمک به مؤسسه‌ها برای جلب توجه جهانی است.
ناشر(ان)
Melbourne Institute of Applied Economic and Social Research, University of Melbourne
زمان شروع 1391   (2012)
دوره انتشار سالانه
شمار کشورهای هدف 50
شمار سنجه‌ها 4
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. منابع  (20% امتیاز)
  2. محیط (20% امتیاز)
  3. ارتباط (20% امتیاز)
  4. برون‌داد (40% امتیاز)
منبع(های) گردآوری داده «یونسکو»؛ صندوق جهانی پول؛ سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه؛ مؤسسۀ «سایمگو»؛ نمایه‌نامۀ «اسکوپوس»؛ سازمان جهانی کار؛ نظام رتبه‌بندی «شانگهای»؛ و موتور جست‌وجوی «گوگل»؛ و بانک جهانی.
پایگاه وب
اطلاعات تماس
u21@universitas21.com

شاخص‌های مرتبط


شاخص جهانی «تینک تنک»
«تینک تنک» همان اندیشکده یا اتاق فکر است که نقشی کلیدی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری دارد. شاخص «تینک تنک» نتیجۀ پیمایش نگرش نزدیک به 2000 پژوهشگر، پشتیبان دولتی و خصوصی، سیاست‌گذار، و روزنامه‌نگار است که نزدیک به 6500 «تینک تنک» را بر پایۀ 18 معیار گوناگون رتبه‌بندی می‌کنند. این شاخص به ارزیابی نقش و جایگاه سازمان‌های دولتی پژوهشی سیاست‌گذار می‌پردازد.

رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها
بهبود وضعیت حضور علمی در وب و پشتیبانی از جریان دسترسی آزاد

شمار انتشارات (Scopus)
انتشارات، همة مدارکی هستند که در نمایه‌نامه‌های استنادی نمایه می‌شوند. این شاخص تنها به سنجش کمیت این انتشارات می‌پردازد. شمار بیشتر انتشارات یک کشور نشانی از جایگاه علمی مهم‌تر آن کشور دارد. پایگاه «وب آو ساینس» نزدیک به 40 گونه مدرک را به‌عنوان محمل‌های ارتباط علمی می‌داند و آنها را نمایه می‌کند. مقالۀ مجله، مقالۀ همایش، فصل کتاب، یادداشت سردبیر، و... از این گونه‌ها هستند.



دیدگاه شما