یال

یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی


شاخص‌ها


جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری، و نوآوری »  یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی

درباره


نام یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی
نام به زبان انگلیسی
U21 Ranking of National Higher Education Systems
نام اختصاری رتبه‌بندی یو21
توصیف «رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی» نظامی است که به ارزیابی نظام‌های آموزش عالی، به عنوان یک کل می‌پردازد و ابزاری مناسب برای مقایسة آنها فراهم می‌کند. بر پایةاین نظام رتبه‌بندی، نظام آموزش عالی به عنوان یک کل است که می‌تواند بر توسعۀ اقتصادی و فرهنگی یک کشور تأثیرگذار باشد. هدف این نظام برجسته کردن اهمیت ساخت محیط آموزشی با کیفیت بالا برای توسعۀ اقتصادی و فرهنگی، فراهم کردن محیطی با کیفیت بالا برای تحصیل دانشجویان، و کمک به مؤسسه‌ها برای جلب توجه جهانی است.
ناشر(ان)
Melbourne Institute of Applied Economic and Social Research, University of Melbourne
زمان شروع 1391   (2012)
دوره انتشار سالانه
شمار کشورهای هدف 50
شمار سنجه‌ها 4
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. منابع  (20% امتیاز)
  2. محیط (20% امتیاز)
  3. ارتباط (20% امتیاز)
  4. برون‌داد (40% امتیاز)
منبع(های) گردآوری داده «یونسکو»؛ صندوق جهانی پول؛ سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه؛ مؤسسۀ «سایمگو»؛ نمایه‌نامۀ «اسکوپوس»؛ سازمان جهانی کار؛ نظام رتبه‌بندی «شانگهای»؛ و موتور جست‌وجوی «گوگل»؛ و بانک جهانی.
پایگاه وب
اطلاعات تماس
u21@universitas21.com

شاخص‌های مرتبط


باسوادترین ملت‌های جهان
«باسوادترین ملت‌های جهان» کشورها را نه بر پایۀ توانایی خواندن و نوشتن بلکه با توجه به رفتارهایی که نشان از باسواد بودن مردم داشته باشند و منابع پشتیبان سواد رتبه‌بندی می‌کند. ارزیابی کشورها بر پایۀ 15 متغیر گوناگون انجام می‌شود. این ابزار سنجش چندسویه سواد می‌تواند توان اجتماعی، اقتصادی، و حکومتی ملت‌های جهان را نشان دهد.

شاخص «اچ»
شاخص «اچ» یا شاخص «هیرش» از شاخص‌های کمابیش نوین علم‌سنجی برای اندازه‌گیری بهره‌وری و تأثیر استنادی انتشارات است. اگر چه این شاخص بیشتر برای ارزیابی پژوهشگران به‌کار می‌رود، ولی می‌توان از آن برای ارزیابی مؤسسه‌ها، مجله‌ها، و کشورها نیز بهره گرفت. برای محاسبۀ این شاخص دو سنجۀ «شمار انتشارات» و «شمار استنادها» به‌کار می‌روند. شاخص «اچ» جایی است که شمار انتشارات و شمار استنادها با یکدیگر برخورد می‌کنند. برای نمونه، اگر شاخص «اچ» کشوری 50 شود، آن کشور دارای 50 مقاله است که به هر کدام از آنها دست‌کم 50 بار استناد شده است.

بودجۀ دولت برای آموزش
«بودجۀ آموزش» نشان‌دهندۀ نسبت هزینه‌های دولت‌ها در بخش آموزش به تولید ناخالص داخلی و سهم آن از همة هزینه‌ها (بهداشت، خدمات اجتماعی، عمران، و...) است. این شاخص به اندازه‌گیری منابع مالی دولت‌های ملی و محلی به مؤسسه‌های آموزشی (دولتی و خصوصی) و سایر گونه‌های آموزش اختصاص می‌دهند، می‌پردازد.



دیدگاه شما








پشتیبانی فنی