یال

رتبه‌بندی المپیاد جهانی فیزیک


شاخص‌ها


جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری، و نوآوری »  رتبه‌بندی المپیاد جهانی فیزیک

درباره


نام رتبه‌بندی المپیاد جهانی فیزیک
نام به زبان انگلیسی
International Physics Olympiad Ranking
نام اختصاری رتبه‌بندی «آیفو»
توصیف «رتبه‌بندی المپیاد جهانی فیزیک» کشورهای جهان را بر پایۀ شمار مدال‌های المپیاد جهانی فیزیک ارزیابی می‌کند. دانش‌آموزان دبیرستانی (کمتر از 20 سال) که هنوز در دانشگاه نام‌نویسی نکرده‌اند، در این المپیاد به رقابت می‌پردازند. شرکت‌کنندگان به پرسش‌های المپیاد در دو بخش نظری و آزمایشگاهی در دو روز پاسخ می‌دهند. این رقابت نخست در سطح ملی برگزار می‌شود و پنج نفر نخست به رقابت جهانی می‌روند. به دلیل نقش کلیدی فیزیک در حوزه‌هایی مانند نانو، پزشکی، صنعت، و رباتیک دارد، برگزاری این المپیاد می‌تواند توجه به فیزیک را بیشتر کند و استعدادهای بیش‌تری پرورش دهد.
ناشر(ان)
International Physics Olympiad (IPhO)
زمان شروع 1346   (1967)
دوره انتشار سالانه
شمار سنجه‌ها 3
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. مدل طلا
  2. مدال نقره
  3. مدال برنز
منبع(های) گردآوری داده آزمون‌های برگزارشدۀ المپیاد جهانی فیزیک
پایگاه وب
اطلاعات تماس
ipho.org/contact.html

شاخص‌های مرتبط


رتبه‌بندی المپیاد جهانی ریاضی
«رتبه‌بندی المپیاد جهانی ریاضی» کشورهای جهان را بر پایۀ شمار مدال‌های المپیاد جهانی ریاضی ارزیابی می‌کند. در این المپیاد شش مسئلۀ ۴۲ امتیازی برای دانش‌آموزان دبیرستانی طرح می‌شود. هدف کلیدی «آیمو» از برگزاری این المپیاد افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموزان به ریاضی است. هر کشور می‌توانند شش نماینده در این رقابت داشته باشد.

رتبه‌بندی المپیاد جهانی کامپیوتر
«رتبه‌بندی المپیاد جهانی کامپیوتر» کشورهای جهان را بر پایۀ شمار مدال‌های المپیاد جهانی کامپیوتر ارزیابی می‌کند. در این المپیاد دانش‌آموزان دبیرستانی به پرسش‌ها بر پایۀ 600 امتیاز پاسخ می‌دهند. نخستین هدف «آیو» از برگزاری این المپیاد علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به حوزه‌های کامپیوتر و فناوری است. ایدۀ برگزاری این المپیاد در بیست و چهارمین کنفرانس عمومی «یونسکو» در پاریس طرح و نخستین المپیاد نیز در بلغارستان برگزار شد.

رتبه‌بندی المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک
«رتبه‌بندی المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک» کشورهای جهان را بر پایۀ شمار مدال‌های المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک ارزیابی می‌کند. دانش‌آموزان دبیرستانی در این المپیاد به سه گونه پرسش (نظری، رصدی، و تحلیلی) پاسخ می‌دهند. نخستین هدف این المپیاد پیشرفت آموزش نجوم و اخترفیزیک در کشورهای گوناگون است.



دیدگاه شما








پشتیبانی فنی