یال

رتبه‌بندی کیفیت پژوهش «آی. تی. یو.»


شاخص‌ها


جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی »  رتبه‌بندی کیفیت پژوهش «آی. تی. یو.»

درباره


نام رتبه‌بندی کیفیت پژوهش «آی. تی. یو.»
نام به زبان انگلیسی
ITU Quality Research Rankings (ITU-QRR)
نام اختصاری رتبه‌بندی «آی. تی. یو.»
هدف نظام رتبه‌بندی «آی. تی. یو.» به دنبال ارزیابی دانشگاه‌های جهان اسلام و رتبه‌بندی آنها در زمینۀ کیفیت پژوهش است. این نظام بیش از 450 مؤسسه را در بیش از 30 کشور مسلمان ارزیابی می‌کند.
ناشر(ان)
ITU Scientometrics Lab, Information Technology University, Lahore, Pakistan
زمان شروع 1395   (2017)
دوره انتشار سالانه
شمار مؤسسه‌های برتر 185
شمار سنجه‌ها 5
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. انتشارات با کیفیت عالی: شمار و نسبت انتشارات یک مؤسسه که در نشریه‌های پنج درصد نخست فهرست نشریه‌ها در هر حوزه منتشر شده‌اند.
  2. انتشارات با کیفیت بالا: شمار و نسبت انتشارات یک مؤسسه که در نشریه‌های 10 درصد نخست فهرست نشریه‌ها در هر حوزه منتشر شده‌اند.
  3. انتشارات با کیفیت متوسط: شمار و نسبت انتشارات یک مؤسسه که در نشریه‌های 50 درصد نخست فهرست نشریه‌ها در هر حوزه منتشر شده‌اند.
  4. همکاری بین مؤسسه‌ای: شمار و نسبت انتشارات یک مؤسسه که با همکاری سایر مؤسسه‌های دیگر در کشور نگاشته شده‌اند.
  5. همکاری جهانی: شمار و نسبت انتشارات یک مؤسسه که با همکاری سایر کشورهای دیگر نگاشته شده‌اند.

 

معیار ورود به ارزیابی مؤسسه‌هایی که در کشورهای جهان اسلام هستند و در پایگاه «اسکوپوس» شمار قابل توجهی مقاله دارند.
منبع(های) گردآوری داده نمایه‌نامۀ «اسکوپوس»
پایگاه وب
اطلاعات تماس
http://rankings.itu.edu.pk/#contact-us-div

شاخص‌های مرتبط


رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایۀ استناد «گوگل اسکالر»
هدف از انتشار این نظام رتبه‌بندی تشویق دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی به حضور بیشتر و فعال‌تر در محیط وب است. پایگاه «گوگل اسکالر» که منبع کلیدی این نظام رتبه‌بندی برای گردآوری داده‌ها است، از پایگاه‌های رایگان در محیط وب است که نقش مهمی در ارتباط علمی و دسترسی به منابع دانشگاهی دارد. حضور بیشتر یک مؤسسه در محیط وب می‌تواند بر شمار استنادهای دریافتی آن تأثیرگذار باشد.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان
سنجش کیفیت آموزش و پرورش دانشجویان؛ ارزیابی جایگاه اعضای هیئت علمی مؤسسه‌ها؛ مشاوره به دولت‌ها و مؤسسه‌ها؛ و ارائة سیاهة قابل اعتماد از جایگاه مؤسسه‌ها به دانشجویان.

رتبه‌بندی مرکز مطالعات علوم و فناوری «لایدن»
ارائۀ یک نظام سنجش دقیق برای ارزیابی تأثیر علمی مؤسسه‌ها و مشارکت آنها در همکاری‌های علمی، بر پایة مجموعه‌ای از شاخص‌های متناسب علم‌سنجی نخستین هدف این نظام رتبه‌بندی است. «لایدن» خروجی‌های پژوهشی و انتشارات مؤسسه‌ها می‌سنجد.



دیدگاه شما








پشتیبانی فنی