یال

رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «کیو. اس.»


شاخص‌ها


جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی »  رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «کیو. اس.»

درباره


نام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «کیو. اس.»
نام به زبان انگلیسی
QS World University Rankings
نام اختصاری رتبه‌بندی «کیو. اس.»
هدف کمک به افزایش آگاهی دانشجویان برای مقایسۀ مؤسسه‌های با کیفیت در سراسر جهان و گزینش مؤسسۀ مناسب برای تحصیل نخستین هدف این نظام است. این نظام رتبه‌بندی بیشتر به دنبال سنجش جهانی‌شدن مؤسسه‌ها است.
ناشر(ان)
Quacquarelli Symonds Limited
زمان شروع 1383   (2004)
دوره انتشار سالانه
شمار مؤسسه‌های برتر 1000
شمار سنجه‌ها 6
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. اشتهار علمی (40% امتیاز)
  2. اشتهار شغلی (دیدگاه کارفرماها دربارۀ کیفیت کاری دانش‌آموختگان) (10% امتیاز)
  3. نسبت دانشجو به هیئت علمی (20% امتیاز)
  4. سرانۀ استناد به هر عضو هیئت علمی (20% امتیاز)
  5. نسبت اعضای هئیت علمی خارجی (5% امتیاز)
  6. نسبت دانشجویان خارجی (5% امتیاز)
معیار ورود به ارزیابی مؤسسه‌ها بر پایۀ نظام‌های رتبه‌بندی ملی، پیمایش‌های جهانی، درخواست مؤسسه‌ها، و درخواست افراد، برای ورود به گام ارزیابی گزینش می‌شوند. هم اکنون، این نظام بیش از 3000 مؤسسه را با یکدیگر مقایسه می‌کند.
منبع(های) گردآوری داده پیمایش اعضای هیئت علمی دربارۀ جایگاه علمی مؤسسه‌ها؛ پیمایش کارفرمایان پیرامون کیفیت کار دانش‌آموختگان؛ نمایه‌نامۀ استنادی «اسکوپوس»؛ و پرسشنامه‌ای که مؤسسه‌ها پر می‌کنند.
پایگاه وب
اطلاعات تماس
rankings@qs.com

شاخص‌های مرتبط


رتبه‌بندی کشورهای «سایمگو»
این نظام رتبه‌بندی ابزاری برای تجزیه و تحلیل وضعیت کشورها و مقایسۀ آنها با یکدیگر بر پایة مدارک علمی و دانشگاهی منتشر شده در جهان است. در این نظام، کشورها بر پایة شاخص‌های گوناگونی قابل رتبه‌بندی هستند.

رتبه‌بندی مرکز مطالعات علوم و فناوری «لایدن»
ارائۀ یک نظام سنجش دقیق برای ارزیابی تأثیر علمی مؤسسه‌ها و مشارکت آنها در همکاری‌های علمی، بر پایة مجموعه‌ای از شاخص‌های متناسب علم‌سنجی نخستین هدف این نظام رتبه‌بندی است. «لایدن» خروجی‌های پژوهشی و انتشارات مؤسسه‌ها می‌سنجد.

یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی
«رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی» نظامی است که به ارزیابی نظام‌های آموزش عالی، به عنوان یک کل می‌پردازد و ابزاری مناسب برای مقایسة آنها فراهم می‌کند. بر پایةاین نظام رتبه‌بندی، نظام آموزش عالی به عنوان یک کل است که می‌تواند بر توسعۀ اقتصادی و فرهنگی یک کشور تأثیرگذار باشد. هدف این نظام برجسته کردن اهمیت ساخت محیط آموزشی با کیفیت بالا برای توسعۀ اقتصادی و فرهنگی، فراهم کردن محیطی با کیفیت بالا برای تحصیل دانشجویان، و کمک به مؤسسه‌ها برای جلب توجه جهانی است.



دیدگاه شما








پشتیبانی فنی