یال

شاخص‌ها


جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی »  رتبه‌بندی مؤسسه‌های «سکیمگو»

درباره


نام رتبه‌بندی مؤسسه‌های «سکیمگو»
نام به زبان انگلیسی
SCImago Institutions Rankings
نام اختصاری رتبه‌بندی «سکیمگو»
هدف ارائة ابزار جامع علم‌سنجی برای مؤسسه‌ها، سیاست‌گذاران، و مدیران پژوهشی که به آنها کمک می‌کند برون‌دادهای پژوهشی خود را تحلیل و ارزیابی کنند و بر پایة آن راه‌هایی برای بهبود وضع خود را بیابند.
ناشر(ان)
Scimago Lab
زمان شروع 1388   (2009)
دوره انتشار سالانه
شمار مؤسسه‌های برتر 5000
شمار سنجه‌ها 12
شرح و وزن سنجه‌ها
  • بعد پژوهش (50%)
  1. تعالی همراه با رهبری: ترکیب دو شاخص «نرخ تعالی» و «رهبری علمی» (13%)
  2. تأثیر تعدیل شده: میانگین امتیاز استناد تعدیل شده بر پایة حوزه‌های موضوعی (13%)
  3. انتشارات: شمار مقاله‌های منتشر شده در مجله‌های نمایه‌شده توسط «اسکوپوس» (8%)
  4. مجموع استعدادهای علمی: شمار پدیدآوران دارای مقاله در یک دورة زمانی (5%)
  5. رهبری علمی: درصد مقاله‌هایی که مؤسسه در آنها نقش اصلی را ایفا می‌کند (5%)
  6. همکاری جهانی: شمار مقاله‌های منتشر شده با همکاری کشورهای دیگر (2%)
  7. انتشارات با کیفیت بالا: نسبت مقاله‌های منتشر شده در مجله‌های با کیفیت بالا (چارک نخست) (2%)
  8. نرخ تعالی: سهم مؤسسه از 10% مقاله‌های پر استناد (2%)
  • بعد نوآوری (30%)
  1. دانش نوآورانه: شمار انتشارات استنادشده در پروانه‌های ثبت اختراع (25%)
  2. تأثیر فناورانه: درصد انتشارات استنادشده در پروانه‌های ثبت اختراع (5%)
  • بعد اجتماعی (20%)
  1. پیوندهای به دامنة مؤسسه: شمار پیوندهای خارجی به دامنۀ وبگاه مؤسسه (15%)
  2. حجم وب: شمار صفحه‌های اینترنتی وبگاه مؤسسه بر پایة نتایج «گوگل» (5%)
معیار ورود به ارزیابی داشتن دست‌کم 100 مقاله در نمایه‌نامۀ «اسکوپوس» طی سال پیش
منبع(های) گردآوری داده انتشارات «الزویر»؛ نمایه‌نامۀ استنادی «اسکوپوس»؛ پایگاه آماری پروانه‌های ثبت اختراع جهانی وابسته به دفتر پروانه‌های ثبت اختراع اروپا؛ «گوگل»؛ و پرسشنامه‌ای که مؤسسه‌ها پر می‌کنند.
پایگاه وب
اطلاعات تماس
getintouch@scimagolab.com

شاخص‌های مرتبط


یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی
«رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی» نظامی است که به ارزیابی نظام‌های آموزش عالی، به عنوان یک کل می‌پردازد و ابزاری مناسب برای مقایسة آنها فراهم می‌کند. بر پایةاین نظام رتبه‌بندی، نظام آموزش عالی به عنوان یک کل است که می‌تواند بر توسعۀ اقتصادی و فرهنگی یک کشور تأثیرگذار باشد. هدف این نظام برجسته کردن اهمیت ساخت محیط آموزشی با کیفیت بالا برای توسعۀ اقتصادی و فرهنگی، فراهم کردن محیطی با کیفیت بالا برای تحصیل دانشجویان، و کمک به مؤسسه‌ها برای جلب توجه جهانی است.

رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان
رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان برترین دانشگاه‌ها را در 227 حوزۀ موضوعی، بر پایۀ شمار مقاله‌های پژوهشی‌شان در نشریه‌های برتر ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. داده‌های لازم برای سنجش عملکرد مؤسسه‌ها از پایگاه «Clarivate Analytics» دریافت می‌شوند.

رتبه‌بندی وب پژوهشگاه‌ها
بهبود وضعیت حضور علمی در وب و پشتیبانی از جریان دسترسی آزاد.



دیدگاه شما








پشتیبانی فنی