یال

رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز»


شاخص‌ها


جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی »  رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز»

تحلیل رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز»


جهشی که در سال 2016 و سپس در سال 2017 در روند سالانه رخ داده است (یعنی از شمار دو دانشگاه در سال 2015 به هشت دانشگاه در سال 2016 و به 13 دانشگاه در سال 2017) به دلیل تغییر در روش‌شناسی نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز» بوده است. تا سال 2015 این نظام رتبه‌بندی تنها نام 400 مؤسسۀ برتر را روی وبگاه خود منتشر می‌کرد، اما در سال 2016 شمار این مؤسسه‌ها به 800 مؤسسه، و در سال 2017 به نزدیک به 1000 مؤسسه افزایش پیدا کرد و به این ترتیب شمار بیشتری از مؤسسه‌های ایرانی در این نظام رتبه‌بندی فهرست شدند.

تغییر سیاست «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز» برای افزایش شمار دانشگاه‌های برتر به دلیل سیاستی بوده است که سایر نظام‌های رتبه‌بندی در پیش گرفته‌اند. بیشتر نظام‌های رتبه‌بندی جهانی اکنون بین 500 تا 1000 مؤسسۀ برتر را در نتایج خود فهرست می‌کنند؛ از نظام «شانگهای» گرفته که نام 500 مؤسسۀ برتر را منتشر می‌کند تا نظام رتبه‌بندی «یورپ» که نزدیک به 2000 مؤسسۀ پیش‌رو را در فهرست پایانی خود رتبه‌بندی می‌کند. انتشار نام‌های بیشتر، بدون شک، موجب افزایش شمار بازدیدها به یک نظام رتبه‌بندی خاص می‌شود؛ مسئله‌ای که برای این گونه نظام‌ها کلیدی است.

هرچه شمار بازدیدها به یک نظام رتبه‌بندی بیشتر باشد، یعنی نتایج آن نظام بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد و همین مسئله خود نشانی از اعتبار آن نظام است. در چند سال گذشته، با افزایش شمار نظام‌های رتبه‌بندی، یکی از چالش‌های این نظام‌ها همواره جلب توجه بیشتر کاربران به نتایج خود بوده است.


شاخص‌های مرتبط


رتبه‌بندی جهانی وب دانشگاه‌ها و کالج‌ها
بهبود وضعیت حضور علمی در وب و پشتیبانی از جریان دسترسی آزاد.

رتبه‌بندی مؤسسه‌های «سکیمگو»
ارائة ابزار جامع علم‌سنجی برای مؤسسه‌ها، سیاست‌گذاران، و مدیران پژوهشی که به آنها کمک می‌کند برون‌دادهای پژوهشی خود را تحلیل و ارزیابی کنند و بر پایة آن راه‌هایی برای بهبود وضع خود را بیابند.

رتبه‌بندی دانشگاهی «راوند»
سنجش عملکرد مؤسسه‌های برتر جهان بر پایۀ چهار حوزۀ کلیدی (آموزش، پژوهش، تنوع جهانی، و پایداری مالی) است. افزون بر این، مدیران دانشگاه می‌توانند وضعیت خود را تحلیل و ارزیابی کنند و دانشجویان نیز مؤسسۀ هدف خود را برای ادامه تحصیل آسان‌تر برگزینند.



دیدگاه شما