یال

رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان


شاخص‌ها


جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی »  رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان

رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان (2014)


نگارش   1395/06/01

بر پایۀ گزارش سال 2014 «رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان» یا «رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان»، هیچ مؤسسۀ ایرانی نتوانسته در فهرست 500 مؤسسۀ برتر جهان قرار گیرد.

گرایش این نظام رتبه‌بندی پژوهشی است و دانشگاه‌های بزرگ‌تر شانس بیشتری برای حضور در فهرست نهایی 500 مؤسسه برتر دارند. «دانشگاه ملی تایوان» برای انتشار فهرست نهایی 500 مؤسسۀ برتر جهان از سه معیار (بهره‌وری پژوهشی، تأثیر پژوهشی، و تعالی پژوهشی) و هشت شاخص (شمار مقاله‌ها در 11 سال پیشین، شمار مقاله‌ها در سال پیشین، شمار استنادها در 11 سال پیشین، شمار استنادها در دو سال پیشین، میانگین استنادها در 11 سال پیشین، شاخص «اچ» در دو سال پیشین، شمار مقاله‌های پر استناد در 10 سال پیشین، و شمار مقاله‌ها در مجله‌های با ضریب تأثیر بالا در دو سال پیشین) استفاده می‌کند.

بر پایۀ گزارش سال 2014 نظام رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان، «Harvard University» دارای بیش‌ترین امتیاز و پیشگام مؤسسه‌های دنیا است. همچنین، پس از این دانشگاه، دانشگاه‌های «Johns Hopkings University»، «Stanford University»، «University of Toronto»، «University of Washington - Seattle»، «University of California – Los Angeles»، «University of Michigan – Ann Arbor»، «University of California – Berkeley»، «MIT»، و «University of Oxford» جایگاه دوم تا دهم این نظام رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند.

 


شاخص‌های مرتبط


رتبه‌بندی دانشگاهی «راوند»
سنجش عملکرد مؤسسه‌های برتر جهان بر پایۀ چهار حوزۀ کلیدی (آموزش، پژوهش، تنوع جهانی، و پایداری مالی) است. افزون بر این، مدیران دانشگاه می‌توانند وضعیت خود را تحلیل و ارزیابی کنند و دانشجویان نیز مؤسسۀ هدف خود را برای ادامه تحصیل آسان‌تر برگزینند.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان
سنجش کیفیت آموزش و پرورش دانشجویان؛ ارزیابی جایگاه اعضای هیئت علمی مؤسسه‌ها؛ مشاوره به دولت‌ها و مؤسسه‌ها؛ و ارائة سیاهة قابل اعتماد از جایگاه مؤسسه‌ها به دانشجویان.



دیدگاه شما