یال

رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان


شاخص‌ها


جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی »  رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان

رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان (2014)


نگارش   1395/06/01

بر پایۀ گزارش سال 2014 «رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان» یا «رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان»، هیچ مؤسسۀ ایرانی نتوانسته در فهرست 500 مؤسسۀ برتر جهان قرار گیرد.

گرایش این نظام رتبه‌بندی پژوهشی است و دانشگاه‌های بزرگ‌تر شانس بیشتری برای حضور در فهرست نهایی 500 مؤسسه برتر دارند. «دانشگاه ملی تایوان» برای انتشار فهرست نهایی 500 مؤسسۀ برتر جهان از سه معیار (بهره‌وری پژوهشی، تأثیر پژوهشی، و تعالی پژوهشی) و هشت شاخص (شمار مقاله‌ها در 11 سال پیشین، شمار مقاله‌ها در سال پیشین، شمار استنادها در 11 سال پیشین، شمار استنادها در دو سال پیشین، میانگین استنادها در 11 سال پیشین، شاخص «اچ» در دو سال پیشین، شمار مقاله‌های پر استناد در 10 سال پیشین، و شمار مقاله‌ها در مجله‌های با ضریب تأثیر بالا در دو سال پیشین) استفاده می‌کند.

بر پایۀ گزارش سال 2014 نظام رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان، «Harvard University» دارای بیش‌ترین امتیاز و پیشگام مؤسسه‌های دنیا است. همچنین، پس از این دانشگاه، دانشگاه‌های «Johns Hopkings University»، «Stanford University»، «University of Toronto»، «University of Washington - Seattle»، «University of California – Los Angeles»، «University of Michigan – Ann Arbor»، «University of California – Berkeley»، «MIT»، و «University of Oxford» جایگاه دوم تا دهم این نظام رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند.

 


شاخص‌های مرتبط


رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایۀ عملکرد علمی
ارزیابی دانشگاه‌های جهان بر پایۀ عملکرد علمی آنها که با کمیت و کیفیت انتشارات پژوهشی آنها انجام می‌شود. «یورپ» بیشتر به دنبال سنجش انتشارات و خروجی‌های پژوهشی مؤسسه‌ها است.

رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «کیو. اس.»
کمک به افزایش آگاهی دانشجویان برای مقایسۀ مؤسسه‌های با کیفیت در سراسر جهان و گزینش مؤسسۀ مناسب برای تحصیل نخستین هدف این نظام است. این نظام رتبه‌بندی بیشتر به دنبال سنجش جهانی‌شدن مؤسسه‌ها است.

رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز»
کمک به افزایش آگاهی دانشجویان برای مقایسۀ مؤسسه‌های با کیفیت در سراسر جهان و گزینش مؤسسۀ مناسب برای تحصیل است. رویکرد این نظام رتبه‌بندی بیشتر سنجش ارتباط بین مؤسسه‌ها و صنعت و کسب‌وکار است.



دیدگاه شما








پشتیبانی فنی