یال

رتبه‌بندی دانشگاهی «راوند»


شاخص‌ها


جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی »  رتبه‌بندی دانشگاهی «راوند»

رتبه‌بندی دانشگاهی «راوند» (2015)


نگارش   1395/06/01

بر پایۀ گزارش «آژانس رتبه‌بندی رار» در سال 2015، پنج مؤسسۀ ایرانی توانسته‌اند در فهرست مؤسسه‌های برتر این نظام رتبه‌بندی قرار گیرند. دانشگاه‌های «صنعتی شریف»، «علوم پزشکی تهران»، « علم و صنعت»، «صنعتی اصفهان »، و « فردوسی مشهد» مؤسسه‌هایی هستند که نامشان در این فهرست به چشم می‌خورد و توانسته‌اند به ترتیب رتبه‌های نخست تا پنجم ملی را به خود اختصاص دهند.

هدف اصلی این نظام رتبه‌بندی سنجش عملکرد مؤسسه‌های برتر جهان بر پایۀ چهار حوزۀ اصلی (آموزش، پژوهش، تنوع جهانی، و پایداری مالی) است. افزون بر این، مدیران دانشگاه می‌توانند وضعیت خود را تحلیل و ارزیابی کنند و دانشجویان نیز مؤسسۀ هدف خود را برای ادامه تحصیل آسان‌تر انتخاب کنند. در جدول زیر امتیاز کل به همراه رتبه‌های ملی و جهانی پنج مؤسسۀ برتر ایرانی در این نظام رتبه‌بندی ارائه شده است.

 

امتیاز کل و رتبۀ مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی «راوند»

نام مؤسسه

امتیاز کل

رتبۀ ملی

رتبۀ جهانی

دانشگاه صنعتی شریف

12/ 62

1

280

دانشگاه علوم پزشکی تهران

12/ 61

2

290

دانشگاه علم و صنعت

92/ 47

3

456

دانشگاه صنعتی اصفهان

97/ 46

4

472

دانشگاه فردوسی مشهد

68/ 34

5

608

 

 

بر پایۀ گزارش سال 2015 رتبه‌بندی «راوند»، مؤسسۀ «Harvard University» دارای بیش‌ترین امتیاز و پیشگام مؤسسه‌های دنیا است. همچنین، پس از این مؤسسه، مؤسسه‌های «     Stanford University»، «University of Chicago»، «California Institute of Technology-Caltech»، «Imperial College London»، «Massachusetts Institute of Technology»، «ColumbiaUniversity»، «University of Oxford»، «University of Cambridge»، و «ETH Zurich-Swiss Federal Institute of Technology» جایگاه دوم تا دهم این نظام رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند.


شاخص‌های مرتبط


یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی
«رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی» نظامی است که به ارزیابی نظام‌های آموزش عالی، به عنوان یک کل می‌پردازد و ابزاری مناسب برای مقایسة آنها فراهم می‌کند. بر پایةاین نظام رتبه‌بندی، نظام آموزش عالی به عنوان یک کل است که می‌تواند بر توسعۀ اقتصادی و فرهنگی یک کشور تأثیرگذار باشد. هدف این نظام برجسته کردن اهمیت ساخت محیط آموزشی با کیفیت بالا برای توسعۀ اقتصادی و فرهنگی، فراهم کردن محیطی با کیفیت بالا برای تحصیل دانشجویان، و کمک به مؤسسه‌ها برای جلب توجه جهانی است.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان
سنجش کیفیت آموزش و پرورش دانشجویان؛ ارزیابی جایگاه اعضای هیئت علمی مؤسسه‌ها؛ مشاوره به دولت‌ها و مؤسسه‌ها؛ و ارائة سیاهة قابل اعتماد از جایگاه مؤسسه‌ها به دانشجویان.

رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز»
کمک به افزایش آگاهی دانشجویان برای مقایسۀ مؤسسه‌های با کیفیت در سراسر جهان و گزینش مؤسسۀ مناسب برای تحصیل است. رویکرد این نظام رتبه‌بندی بیشتر سنجش ارتباط بین مؤسسه‌ها و صنعت و کسب‌وکار است.



دیدگاه شما