یال

رتبه‌بندی مرکز مطالعات علوم و فناوری «لایدن»


شاخص‌ها


جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی »  رتبه‌بندی مرکز مطالعات علوم و فناوری «لایدن»

درباره


نام رتبه‌بندی مرکز مطالعات علوم و فناوری «لایدن»
نام به زبان انگلیسی
CWTS Leiden Ranking
نام اختصاری رتبه‌بندی «لایدن»
هدف ارائۀ یک نظام سنجش دقیق برای ارزیابی تأثیر علمی مؤسسه‌ها و مشارکت آنها در همکاری‌های علمی، بر پایة مجموعه‌ای از شاخص‌های متناسب علم‌سنجی نخستین هدف این نظام رتبه‌بندی است. «لایدن» خروجی‌های پژوهشی و انتشارات مؤسسه‌ها می‌سنجد.
ناشر(ان)
Centre for Science and Technology Studies, Leiden University
زمان شروع 1386   (2007)
دوره انتشار سالانه
شمار مؤسسه‌های برتر 900
شمار سنجه‌ها 10
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. شمار و نسبت انتشارات مؤسسه که از 1% نخست انتشارات پر استناد هستند
  2. شمار و نسبت انتشارات مؤسسه که از 5% نخست انتشارات پر استناد هستند
  3. شمار و نسبت انتشارات مؤسسه که از 10% نخست انتشارات پر استناد هستند
  4. شمار و نسبت انتشارات مؤسسه که از 50% نخست انتشارات پر استناد هستند
  5. شمار و نسبت همکاری علمی مؤسسه با سازمان‌های دیگر
  6. شمار و نسبت همکاری علمی مؤسسه با کشور(های) دیگر
  7. شمار و نسبت همکاری علمی مؤسسه با بخش صنعت
  8. شمار و نسبت همکاری علمی مؤسسه با نهادهای در 100 کیلومتری
  9. شمار و نسبت همکاری علمی مؤسسه با نهادهای در 5000 کیلومتری
معیار ورود به ارزیابی مؤسسه‌هایی که دارای بیش‌ترین شمار انتشارات در نمایه‌نامۀ استنادی «وب آو ساینس» هستند.
منبع(های) گردآوری داده نمایه‌نامه استنادی «وب آو ساینس»
پایگاه وب
اطلاعات تماس
http://leidenranking.com/contact

شاخص‌های مرتبط


رتبه‌بندی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان
ارزیابی عملکرد علمی مؤسسه‌ها، به‌ویژه عملکرد پژوهشی آنها، بر پایة شاخص‌های عینی و بدون سوگیری.

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایۀ استناد «گوگل اسکالر»
هدف از انتشار این نظام رتبه‌بندی تشویق دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی به حضور بیشتر و فعال‌تر در محیط وب است. پایگاه «گوگل اسکالر» که منبع کلیدی این نظام رتبه‌بندی برای گردآوری داده‌ها است، از پایگاه‌های رایگان در محیط وب است که نقش مهمی در ارتباط علمی و دسترسی به منابع دانشگاهی دارد. حضور بیشتر یک مؤسسه در محیط وب می‌تواند بر شمار استنادهای دریافتی آن تأثیرگذار باشد.

یو21: رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی
«رتبه‌بندی نظام‌های ملی آموزش عالی» نظامی است که به ارزیابی نظام‌های آموزش عالی، به عنوان یک کل می‌پردازد و ابزاری مناسب برای مقایسة آنها فراهم می‌کند. بر پایةاین نظام رتبه‌بندی، نظام آموزش عالی به عنوان یک کل است که می‌تواند بر توسعۀ اقتصادی و فرهنگی یک کشور تأثیرگذار باشد. هدف این نظام برجسته کردن اهمیت ساخت محیط آموزشی با کیفیت بالا برای توسعۀ اقتصادی و فرهنگی، فراهم کردن محیطی با کیفیت بالا برای تحصیل دانشجویان، و کمک به مؤسسه‌ها برای جلب توجه جهانی است.



دیدگاه شما