یال

شاخص توسعۀ آموزش برای همه


شاخص‌ها


جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری، و نوآوری »  شاخص توسعۀ آموزش برای همه

درباره


نام شاخص توسعۀ آموزش برای همه
نام به زبان انگلیسی
Education for All Development Index (EDI)
نام اختصاری شاخص توسعۀ «ایفا»
توصیف «شاخص توسعۀ آموزش برای همه» مقیاسی ترکیبی برای اندازه‌گیری پیشرفت آموزش برای همه در دنیاست. اگر چه این شاخص باید شش هدف اصلی آموزش برای همه را پوشش دهد، ولی اکنون، به دلیل محدودیت‌های آماری، تنها به چهار هدف می‌پردازد. ارزش هر یک از شاخص‌های این نظام در مقیاس صفر تا 100 درصد گزارش می‌شود.
ناشر(ان)
The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO)
زمان شروع 1382   (2003)
دوره انتشار نامنظم
شمار سنجه‌ها 4
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. آموزش ابتدایی فراگیر
  2. سوادآموزی بزرگسالان
  3. کیفیت آموزش
  4. جنس
منبع(های) گردآوری داده بانک دادۀ مؤسسۀ آمار «یونسکو» (UIS) و دریافت داده و آمارهای لازم از کشورها.
پایگاه وب
اطلاعات تماس
gemreport@unesco.org

شاخص‌های مرتبط


شمار انتشارات (WOS)
انتشارات، همة مدارکی هستند که در نمایه‌نامه‌های استنادی نمایه می‌شوند. این شاخص تنها به سنجش کمیت این انتشارات می‌پردازد. شمار بیشتر انتشارات یک کشور نشانی از جایگاه علمی مهم‌تر آن کشور دارد. پایگاه «وب آو ساینس» نزدیک به 40 گونه مدرک را به‌عنوان محمل‌های ارتباط علمی می‌داند و آنها را نمایه می‌کند. مقالۀ مجله، مقالۀ همایش، فصل کتاب، یادداشت سردبیر، و... از این گونه‌ها هستند.

رتبه‌بندی المپیاد جهانی کامپیوتر
«رتبه‌بندی المپیاد جهانی کامپیوتر» کشورهای جهان را بر پایۀ شمار مدال‌های المپیاد جهانی کامپیوتر ارزیابی می‌کند. در این المپیاد دانش‌آموزان دبیرستانی به پرسش‌ها بر پایۀ 600 امتیاز پاسخ می‌دهند. نخستین هدف «آیو» از برگزاری این المپیاد علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به حوزه‌های کامپیوتر و فناوری است. ایدۀ برگزاری این المپیاد در بیست و چهارمین کنفرانس عمومی «یونسکو» در پاریس طرح و نخستین المپیاد نیز در بلغارستان برگزار شد.

شاخص جهانی «تینک تنک»
«تینک تنک» همان اندیشکده یا اتاق فکر است که نقشی کلیدی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری دارد. شاخص «تینک تنک» نتیجۀ پیمایش نگرش نزدیک به 2000 پژوهشگر، پشتیبان دولتی و خصوصی، سیاست‌گذار، و روزنامه‌نگار است که نزدیک به 6500 «تینک تنک» را بر پایۀ 18 معیار گوناگون رتبه‌بندی می‌کنند. این شاخص به ارزیابی نقش و جایگاه سازمان‌های دولتی پژوهشی سیاست‌گذار می‌پردازد.



دیدگاه شما








برای شرکت در نظرسنجی درباره این سامانه کلیک کنید.
کاربر گرامی، روی‌هم‌رفته از سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) چه اندازه رضایت دارید؟