یال

رتبه‌بندی المپیاد جهانی فیزیک


شاخص‌ها


جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های علم، فناوری، و نوآوری »  رتبه‌بندی المپیاد جهانی فیزیک

درباره


نام رتبه‌بندی المپیاد جهانی فیزیک
نام به زبان انگلیسی
International Physics Olympiad Ranking
نام اختصاری رتبه‌بندی «آیفو»
توصیف «رتبه‌بندی المپیاد جهانی فیزیک» کشورهای جهان را بر پایۀ شمار مدال‌های المپیاد جهانی فیزیک ارزیابی می‌کند. دانش‌آموزان دبیرستانی (کمتر از 20 سال) که هنوز در دانشگاه نام‌نویسی نکرده‌اند، در این المپیاد به رقابت می‌پردازند. شرکت‌کنندگان به پرسش‌های المپیاد در دو بخش نظری و آزمایشگاهی در دو روز پاسخ می‌دهند. این رقابت نخست در سطح ملی برگزار می‌شود و پنج نفر نخست به رقابت جهانی می‌روند. به دلیل نقش کلیدی فیزیک در حوزه‌هایی مانند نانو، پزشکی، صنعت، و رباتیک دارد، برگزاری این المپیاد می‌تواند توجه به فیزیک را بیشتر کند و استعدادهای بیش‌تری پرورش دهد.
ناشر(ان)
International Physics Olympiad (IPhO)
زمان شروع 1346   (1967)
دوره انتشار سالانه
شمار سنجه‌ها 3
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. مدل طلا
  2. مدال نقره
  3. مدال برنز
منبع(های) گردآوری داده آزمون‌های برگزارشدۀ المپیاد جهانی فیزیک
پایگاه وب
اطلاعات تماس
ipho.org/contact.html

شاخص‌های مرتبط


رتبه‌بندی المپیاد جهانی زیست‌شناسی
«رتبه‌بندی المپیاد جهانی زیست‌شناسی» کشورهای جهان را بر پایۀ شمار مدال‌های المپیاد جهانی زیست‌شناسی ارزیابی می‌کند. المپیاد جهانی زیست‌شناسی رقابتی است که میان دانش‌آموزان دبیرستانی که در رقابت‌های ملی برنده شده‌اند، برگزار می‌شود. هر کشور می‌تواند چهار دانش‌آموز به این المپیاد بفرستد تا با نمایندگان کشورهای دیگر به رقابت بپردازند.

رتبه‌بندی المپیاد جهانی شیمی
«رتبه‌بندی المپیاد جهانی شیمی» کشورهای جهان را بر پایۀ شمار مدال‌های المپیاد جهانی شیمی ارزیابی می‌کند. دانش‌آموزان دبیرستانی در این المپیاد به رقابت می‌پردازند. «آیچو» با هدف تشویق هر چه بیش‌تر دانش‌آموزان علاقه‌مند به شیمی به حل مسائل به روش‌های ابتکاری و مستقل برگزار می‌شود. در این رقابت، نزدیک 10 درصد شرکت کنندگان برتر مدال طلا، 20 درصد مدال نقره، 30 درصد مدال برنز، و 10 درصد دیپلم افتخار دریافت می‌کنند.

رتبه‌بندی المپیاد جهانی کامپیوتر
«رتبه‌بندی المپیاد جهانی کامپیوتر» کشورهای جهان را بر پایۀ شمار مدال‌های المپیاد جهانی کامپیوتر ارزیابی می‌کند. در این المپیاد دانش‌آموزان دبیرستانی به پرسش‌ها بر پایۀ 600 امتیاز پاسخ می‌دهند. نخستین هدف «آیو» از برگزاری این المپیاد علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به حوزه‌های کامپیوتر و فناوری است. ایدۀ برگزاری این المپیاد در بیست و چهارمین کنفرانس عمومی «یونسکو» در پاریس طرح و نخستین المپیاد نیز در بلغارستان برگزار شد.



دیدگاه شما








برای شرکت در نظرسنجی درباره این سامانه کلیک کنید.
کاربر گرامی، روی‌هم‌رفته از سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) چه اندازه رضایت دارید؟