یال

رتبه‌بندی علمی دانشگاه‌های جهان


شاخص‌ها


جایگاه مؤسسه‌ها در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی »  رتبه‌بندی علمی دانشگاه‌های جهان

درباره


نام رتبه‌بندی علمی دانشگاه‌های جهان
نام به زبان انگلیسی
Academic Ranking of World Universities (ARWU)
نام اختصاری رتبه‌بندی «شانگهای»
هدف نخستین هدف این نظام آگاهی از جایگاه جهانی دانشگاه‌های چین بود، ولی با استقبال گسترده در سراسر جهان روبه‌رو شد. هدف کنونی از انتشار این رتبه‌بندی، ارزیابی ممتازی مؤسسه‌ها است.
ناشر(ان)
Shanghai Ranking Consultancy
زمان شروع 1382   (2003)
دوره انتشار سالانه
شمار مؤسسه‌های برتر 800
شمار سنجه‌ها 6
شرح و وزن سنجه‌ها
  1. دانش‌آموختگان برندۀ جایزۀ «نوبل» یا مدال «فیلدز» (10% امتیاز)
  2. اعضای هیئت علمی برندۀ جایزۀ «نوبل» یا مدال «فیلدز» (20% امتیاز)
  3. پژوهشگران پر استناد در 21 حوزۀ موضوعی (20% امتیاز)
  4. مقاله‌های منتشر شده در مجله‌های «ساینس» و «نیچر» (20% امتیاز)
  5. مقاله‌های منتشر شده در نمایه‌های علوم و علوم اجتماعی (20% امتیاز)
  6. سرانۀ عملکرد اعضای هئیت علمی (10% امتیاز)
معیار ورود به ارزیابی داشتن یکی از این ویژگی‌ها: برندۀ جایزۀ «نوبل»، برندۀ مدال «فیلدز»، پژوهشگر پر استناد، پدیدآور مقاله در مجله‌های «ساینس» یا «نیچر»، شمار بالای مقاله در نمایه‌های استنادی علوم (SCIE) و علوم اجتماعی (SSCI).
منبع(های) گردآوری داده نمایه‌نامۀ «وب آو ساینس»؛ مجله‌های «ساینس» و «نیچر»؛ جایزۀ «نوبل» (فیزیک، شیمی، پزشکی، و اقتصاد)؛ مدال «فیلدز» در ریاضیات؛ فهرست پژوهشگران پر استناد «تامسون رویترز»؛ و پرسشنامه‌ای که مؤسسه‌ها پر می‌کنند.
پایگاه وب
اطلاعات تماس
contact@shanghairanking.com

شاخص‌های مرتبط


رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایۀ استناد «گوگل اسکالر»
هدف از انتشار این نظام رتبه‌بندی تشویق دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی به حضور بیشتر و فعال‌تر در محیط وب است. پایگاه «گوگل اسکالر» که منبع کلیدی این نظام رتبه‌بندی برای گردآوری داده‌ها است، از پایگاه‌های رایگان در محیط وب است که نقش مهمی در ارتباط علمی و دسترسی به منابع دانشگاهی دارد. حضور بیشتر یک مؤسسه در محیط وب می‌تواند بر شمار استنادهای دریافتی آن تأثیرگذار باشد.

رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «کیو. اس.»
کمک به افزایش آگاهی دانشجویان برای مقایسۀ مؤسسه‌های با کیفیت در سراسر جهان و گزینش مؤسسۀ مناسب برای تحصیل نخستین هدف این نظام است. این نظام رتبه‌بندی بیشتر به دنبال سنجش جهانی‌شدن مؤسسه‌ها است.

رتبه‌بندی «سای‌ویژنز»
بهبود علمی مؤسسه‌ها از طریق سیاستگذاری‌های آگاهانه و ارزیابی پیوستۀ پژوهش دانشگاه‌ها با سنجه‌ها درست و مناسب با نگاهی به روندهای جهانی در زمینه‌های علمی و توجه به نیازهای محلی.



دیدگاه شما








برای شرکت در نظرسنجی درباره این سامانه کلیک کنید.
کاربر گرامی، روی‌هم‌رفته از سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) چه اندازه رضایت دارید؟